Premiul Nobel pentru Medicină 2022- acordat pentru descoperirile privind genomul homininilor dispăruți și evoluția umană

3 octombrie 2022, 14:57 Știință 119
Premiul Nobel pentru Medicină 2022 / Mattias Karlén.  Sursa: .nobelprize.org

Academia Regală Suedeză pentru Științe anunță că premiul Nobel pentru Medicină în 2022 a fost câștigat de suedezul Svante Pääbo. Acesta a primit premiul pentru descoperirile sale privind genomul homininilor dispăruți și evoluția umană.

„Omenirea a fost întotdeauna intrigată de originile sale. De unde venim și cum suntem legați de cei care au venit înaintea noastră? Ce ne face pe noi, Homo sapiens, să fim diferiți de ceilalți hominini?

Prin cercetările sale de pionierat, Svante Pääbo a realizat ceva aparent imposibil: secvențierea genomului lui Neanderthal, o rudă dispărută a oamenilor de astăzi.

El a făcut și descoperirea senzațională a unui hominin necunoscut anterior, Denisova. Foarte important, Pääbo a mai descoperit că transferul de gene a avut loc de la acești hominini acum dispăruți la Homo sapiens, în urma migrației din Africa cu aproximativ 70.000 de ani în urmă. Acest flux străvechi de gene către oamenii de astăzi are relevanță fiziologică astăzi, de exemplu, afectând modul în care sistemul nostru imunitar reacționează la infecții.

Cercetările fundamentale ale lui Pääbo au dat naștere unei discipline științifice complet noi; paleogenomica. Dezvăluind diferențele genetice care disting toți oamenii vii de homininii dispăruți, descoperirile sale oferă baza pentru a explora ceea ce ne face unic umani”, informează Academia Regală Suedeză pentru Științe.

Întrebarea originii noastre și a ceea ce ne face unici a implicat omenirea încă din cele mai vechi timpuri. Paleontologia și arheologia sunt importante pentru studiile evoluției umane, notează Academia Regală Suedeză pentru Științe.

Cercetările au oferit dovezi că omul anatomic modern, Homo sapiens, a apărut pentru prima dată în Africa cu aproximativ 300.000 de ani în urmă, în timp ce rudele noastre cele mai apropiate cunoscute, oamenii de Neanderthal, s-au dezvoltat în afara Africii și au populat Europa și Asia de Vest de la aproximativ 400.000 de ani până acum 30.000 de ani, moment în care au dispărut.

„În urmă cu aproximativ 70.000 de ani, grupuri de Homo Sapiens au migrat din Africa în Orientul Mijlociu și, de acolo, s-au răspândit în restul lumii. HomoSapiens și oamenii de Neanderthal au coexistat astfel în mari părți ale Eurasiei timp de zeci de mii de ani. Dar ce știm despre relația noastră cu neanderthalienii dispăruți? Indicii ar putea fi derivate din informațiile genomice. Până la sfârșitul anilor 1990, aproape întregul genom uman a fost secvențiat. Aceasta a fost o realizare considerabilă, care a permis studii ulterioare ale relației genetice dintre diferitele populații umane. Cu toate acestea, studiile despre relația dintre oamenii de astăzi și neanderthalienii dispăruți ar necesita secvențierea ADN-ului genomic recuperat din specimene arhaice”, menționează Academia Regală Suedeză pentru Științe.

Svante Pääbo s-a născut în 1955 la Stockholm, Suedia. Și-a susținut teza de doctorat în 1986 la Universitatea Uppsala și a fost bursier postdoctoral la Universitatea din Zürich, Elveția și mai târziu la Universitatea din California, Berkeley, SUA.

A devenit profesor la Universitatea din München, Germania, în 1990. În 1999 a fondat Institutul Max Planck pentru Antropologie Evolutivă din Leipzig, Germania, unde este încă activ. De asemenea, deține o poziție de profesor adjunct la Institutul de Știință și Tehnologie Okinawa, Japonia.

Diana
publicat de:
Diana Severin
Vorbim pe față, nu? Ne pasă de fața ta, în măsura în care nu dorim să-ți pice (fața, decât de la chestii pozitive). Și așa cum prea multă față nu strică, atunci când vorbim de Facebook, te invităm să ne urmărești și pe pagina noastră de Facebook, pentru a rămâne cu fața curată, știi?

Discuțiile Replica Media