Subfinanțarea drumurilor din ultimii 8 ani, a dus la degradarea lor alarmantă. Astfel ponderea drumurilor într-o stare bună s-a redus de la 41,3% în 2013 la 30% în 2020 și continuă să degradeze.
În același timp, ponderea drumurile într-o stare proastă a crescut alarmant de 2,3 ori de la 20,7% în 2013 la circa 47% în 2020.
Drumurile proaste, cresc costurile de transport atât a bunurilor cât și a persoanelor. Costurile suplimentare sunt determinate de consum excesiv de produse petrolier, staționare în trafic, reparații suplimentare a unităților de transport, precum și alte cheltuieli.
Calculele expertului Veaceslav Ioniță arată că în acest an pierderile directe ale agenților economici și ale populației determinate de drumurile proaste se vor ridica la 5,9 miliarde lei. Aceste pierderi sunt determinate în cea mai mare parte de plăți suplimentare pentru combustibilul utilizat și reparațiile suplimentare ale unităților de transport.
Însă pe lângă pierderile directe, agenții economici și populația mai suportă și pierderi indirecte, determinate de ratări de venituri. Aceste ratări sunt cauzate de timpul suplimentar de aflare în trafic, timp care în mod normal trebuie să fie utilizat pentru activități productive.
„În loc să fim la locul de muncă, noi stăm în trafic. Ratările de venituri în acest an le estimăm la 6,5 miliarde lei”, menționează analistul.
„Deci subfinanțarea drumurilor naționale, doar în acest an vor provoca daune materiale de circa 12,4 miliarde lei. Această sumă pentru ultimii 8 ani de când noi am tăiat iresponsabil din Fondul Rutier se ridică la 58 miliarde lei.
Un calcul simplu arată că fiecare leu „economisit” pe menținerea infrastructurii rutiere, aduce daune de cel puțin 7 lei”, declară Ionița.
