Grupul Trans-Oil spune că a scumpit cu 30% uleiul, însă nicio sticlă „nu a fost livrată distribuitorilor la prețul majorat”: Explicațiile celui mai mare jucător de pe piața cerealelor și oleaginoaselor din Moldova

22 mai 2022, 13:46 Economie 824
Ulei de floarea soarelui.  Sursa: mold-street

Grupul agroindustrial moldovenesc Trans-Oil - cel mai mare jucător de pe piața cerealelor și oleaginoaselor din Republica Moldova, controlat de milionarul Vaja Jhashi, respinge acuzațiile că se face vinovat de prețurile galopante la ulei din ultima perioadă.

Într-un comentariu oferit pentru Replica Media, producătorul declară că a informat preventiv toți distribuitorii că, începând cu data de 1 mai, prețul la ulei va fi majorat de la 29.1 lei cu TVA pentru o sticlă de Floris până la 37.7 lei cu TVA, adică cu 30% mai scump. Însă, potrivit Trans-Oil, nicio sticlă de ulei până în prezent nu a fost livrată distribuitorilor la tariful majorat, iar de actualele cifre la preț se fac responsabili comercianții.

Trans-Oil a recunoscut că în luna martie s-a angajat public să mențină același preț la ulei pe durata stării de urgență instituită de Parlament din cauza declanșării războiului.

„La sfârșitul lunii februarie, ținând cont de contextul regional și instituirea situației de urgență în Republica Moldova, Grupul Trans-Oil a venit cu un angajament public de a nu majora prețul de vânzare a uleiului îmbuteliat rafinat și dezodorizat către distribuitori și rețele de retail, pentru o perioadă de 60 de zile. Grupul a respectat cu strictețe acest angajament și a menținut prețul la ulei neschimbat.

La mijlocul lunii aprilie, în baza condițiilor contractuale cu fiecare distribuitor și rețea, Floarea Soarelui SA (parte a Grupului Trans-Oil) a trimis notificări de majorare a prețului de la 29.1 lei cu TVA pentru o sticlă de ulei Floris 0.955L până la 37.7 lei cu TVA, sau cu 30%, începând cu 1 mai 2022.

Țin să menționez că, deși acest preț urma să fie stabilit începând cu 1 mai 2022, nicio sticlă de ulei, chiar și până astăzi, nu a fost livrată distribuitorilor la prețul majorat. Stocul care a fost achiziționat de distribuitori și rețele cu 29.1 lei, brusc după 1 mai a fost plasat pe rafturi la un preț exorbitant, uneori depășind 50 lei. Nu venim cu învinuiri, expunem doar faptele”, a declarat pentru Replica Media Vitali Butnaru, managerul financiar de la Grupul Trans-Oil.

Trans-Oil motivează că a fost nevoit să scumpească prețul de vânzare către distribuitori și rețele din cauza creșterii mediei ponderate a prețurilor la semințe de floarea soarelui cu aproximativ 2%, precum și a tarifelor la utilități, materii prime și alte materiale, cu aproximativ 50-300%.

„Majorarea de 30% a echivalat prețul de vânzare cu costul de producere. Pe perioada înghețării prețului, Grupul subsidia prețul cu aproximativ 8 lei per sticlă sau în jur de 10.000.000 lei pe lună”, argumentează Trans-Oil.

Rugat să ofere o reacție șa acuzațiile politicienilor că cel mai mare producător de ulei din țară a majorat foarte brusc prețul, reprezentantul Trans-Oil a punctat că nu comentează declarațiile persoanelor publice.

Referitor la decizia Comisiei Situații Excepționale, care a inclus uleiul de floarea soarelui în lista produselor social-importante, Trans-Oil spune că salută această hotărâre, menționând că a veni de mai multe ori cu inițiativa de a scădea cota TVA la ulei până la 8%.

„Salutam decizia CSE și considerăm ca excluderea anterioară a uleiului din lista produselor social-importante a fost o greșeală. Momentan, nu putem valorifica scăderea potențială a prețului pe rafturi, însă așteptările noastre ar fi ca prețul va scădea cu aproximativ 3-4 lei. La fel, am venit de nenumărate ori cu inițiativa de a scădea cota TVA la ulei, de la cota standard de 20% la cea redusă de 8%, ca și pentru alte produse social-importante. Asta e practica țărilor vecine și exemplul României, unde uleiului îi este atribuită cota redusă de 9%, în loc de cota standard de 19%. Acest pas ar duce la o imediata scădere a prețului cu 12% sau 5-6 lei față de prețul actual”, conchide Vitali Butnaru.

De menționat că, Consiliul Concurenței a informat că în prezent se desfășoară o investigație de cunoaștere a pieței comercializării și procesării culturilor cerealiere și oleaginoase.

„Investigația menționată este continuă, iar informațiile relevante cu privire la funcționarea piețelor cercetate sunt actualizate periodic. În cadrul acestei investigații, s-au constatat scumpirile semnificative ale prețurilor de comercializare cu amănuntul la uleiul de floarea soarelui la începutul lunii mai 2022. În scopul elucidării aspectelor ce țin de aceste majorări, Consiliul Concurenţei a solicitat documentele și informațiile relevante de la producătorul de ulei de floarea-soarelui”, se arată în comunicatul Consiliului.

Potrivit portalului Mold-street, la începutul lunii mai, uleiul vegetal s-a scumpit cu circa 25% și a ajuns să coste în cele mai importante rețele de magazine din Chișinău și țară circa 50 de lei pentru un litru.

Uleiul ambalat în sticle de plastic de 955 ml costă între 48 și 50 de lei, comparativ cu prețul anterior de 36-39 de lei. Adică avem o scumpire cu circa 12 lei, sau cu aproximativ 25%. În unele mici magazine mai poate fi găsit ulei la un preț de până la 40 de lei litrul, dar stocurile se vor epuiza rapid.

Comercianții dau vina pentru scumpirea actuală a uleiului vegetal pe distribuitori și pe producători, care au majorat foarte brusc prețul.

Mold-street menționează că grupul Trans-Oil (controlat de Vaja Jhashi), deține o cotă de circa 90% din producție și de peste 95% din exporturi (cel puțin în ultimii trei ani), la nivel național.

Alina
publicat de:
Nu da pasărea din mână pe știrile false de pe gard! Urmărește-ne și pe Twitter pentru articole exclusive, știri și informații de ultimă oră.
 

Discuțiile Replica Media