Cel mai aglomerat tronson de cale ferată din țară, care asigură tranzitul de mărfuri din România, Ucraina și Rusia, va fi reabilitat

3 decembrie 2021, 13:00 Economie 116
Cale ferată, Giurgiulești.  Sursa: Giurgiulesti International Free Port

Cel mai aglomerat tronson de cale ferată din țară care asigură tranzitul de mărfuri din România, Ucraina și Federația Rusă va fi reabilitat. Este vorba despre segmentul de cale ferată Bender-Căușeni-Basarabeasca-Etulia-Giurgiulești, care a fost incus într-un proiect de modernizare din resursele oferite de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), Banca Europeană de Investiții (BEI) și Uniunea Europeană. Tot încurând, întreprinderea de Stat „Calea Ferată a Moldovei” va fi dotată cu locomotive noi pentru transport marfar, care vor substitui locomotivele multifuncționale.

Parlamentul a aprobat vineri, 3 decembrie, în prima lectură, proiectul de ratificare a amendamentului la Acordul de împrumut dintre Republica Moldova și BERD pentru realizarea proiectului de achiziționare a locomotivelor și restructurarea infrastructurii feroviare.

Amendamentul prevede majorarea componentei pentru reabilitarea infrastructurii feroviare de la 27,5 milioane de euro până la 51 milioane de euro. Investițiile respective sunt importante pentru perspectivele de redresare a situației la Întreprinderea de Stat „Calea Ferată a Moldovei” (”CFM”) și în domeniul transportului feroviar în ansamblu, se notează în argumentarea proiectului.

Tot astăzi, deputații au aprobat, în prima lectură, proiectul de ratificare a unui alt amendament la Acordul de împrumut cu BERD, care prevede dotarea „CFM” cu noi locomotive pentru transport marfar. În conformitate cu acest amendament de ordin tehnic, în textul acordului sunt substituite locomotivele multifuncționale destinate tracțiunii vagoanelor de pasageri și a vagoanelor marfare cu cele pentru tracțiunea vagoanelor marfare.

„Locomotivele pentru transport marfă sunt mai puternice și oferă posibilitatea de a trage garnituri mai lungi și mai grele decât cele multifuncționale. De asemenea, termenul de exploatare a acestora este mai mare de două ori”, a menționat Andrei Spînu, viceprim-ministru, ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

Acordul de împrumut dintre Moldova și BERD în vederea realizării proiectului de achiziție a locomotivelor și de restructurare a infrastructurii feroviare a fost semnat la 14 noiembrie 2014. Valoarea acestuia constituie 52,5 milioane de euro, inclusiv tranșa I (25 milioane de euro pentru achiziția locomotivelor) și tranșa II (27,5 milioane de euro destinate reabilitării infrastructurii feroviare). Împrumutul a fost acordat pe un termen de 15 ani.

Ambele proiecte urmează a fi aprobate în lectură finală.

Anastasia
publicat de:
Vorbim pe față, nu? Ne pasă de fața ta, în măsura în care nu dorim să-ți pice (fața, decât de la chestii pozitive). Și așa cum prea multă față nu strică, atunci când vorbim de Facebook, te invităm să ne urmărești și pe pagina noastră de Facebook, pentru a rămâne cu fața curată, știi?
 

Discuțiile Replica Media