DOC/ Oleg Tofilat, la peste 100 de zile de activitate în funcția de șef al CFM: Criza petrolieră, plata salariilor restante în proporție de 70%, elaborarea Planului de modernizare a întreprinderii și colaborarea cu noua guvernare în domeniul politicilor ramurale

26 septembrie 2021, 12:52 Politică 187
Oleg Tofilat.  Sursa: Oleg Tofilat via Facebook

La cele peste 100 de zile de când se află la cârma Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova”, șeful CFM, Oleg Tofilat, a realizat o scurtă retrospectivă, subliniind dificultățile cu care s-a întâlnit în prima perioadă și precizând că „CFM era într-adevăr la câteva zile de comă totală”. Deși s-au confruntat și cu criza petrolieră, în luna iunie a reușit achitarea a 70% restante pe salariul din decembrie-2020, iar în luna august „a pășit deja cu încredere în stabilitatea întreprinderii”, povestește Oleg Tofilat prin intermediul paginii sale de Facebook. În prezent, directorul CFM a punctat și colaborarea cu noua guvernare, apreciind faptul că „în premieră pentru Republica Moldova puterea și CFM au o abordare coerentă vis-a-vis de politicile ramurale.” Tot în această perioadă, Oleg Tofilat a elaborat planul de modernizare a întreprinderii, care a fost consultat cu principalii clienți și experți.

„Am început la 1 unie, cu guvern interimar, în plină campanie electorală, unde o herghelie de foști politicieni din primele săptămâni au pornit a povesti cât de rău este la CFM și cum noua conducere nu pricepe o boabă cum să dreagă lucrurile. CFM era într-adevăr la câteva zile de comă totală. Cu venituri lunare care nu acopereau nici jumătate din nevoile indispensabile, fără combustibil, cu un colectiv răvășit de conflicte interne și gata să intre în grevă, cu penurie lucie de vagoane și alte bucurii specifice unei întreprinderi bolnave de câteva zeci de ani - primeam condoleanțe cam aproape câte și felicitări”, își amintește Oleg Tofilat.

Oleg Tofilat a vorbit și despre criza petrolieră, perioadă în care „unicul furnizor i-a anunțat despre sistarea livrărilor en-gros de motorină” și cum datorită combustibilului primit pe datorie și a Serviciului Fiscal de Stat (SFS) a reușit, împreună cu echipa, achitarea salariilor restante, dar și a celor curente.

„Știam că pot conta ferm doar pe resursele întreprinderii, iar tot ce vom reuși să atragem dinafară va fi mai degrabă un miracol neașteptat. Știam că nu am dreptul la greșeală, cum nu-l am nici acum. Nu știam că va porni criza petrolieră din iulie, când în urma unei metodologii de la ANRE, unicul furnizor ne-a anunțat despre sistarea livrărilor en-gros de motorină. Și le sunt recunoscător celor ce au ajutat sectorul feroviar să evite coma - fiscului, petroliștilor, clienților, dar în primul rând colectivului CFM - ei s-au lăsat convinși că poate fi mai bine. Și când a pornit a crește numărul de comenzi, când am primit combustibil pe datorie, când fiscul a acceptat salvator să ne lase ceva mai mulți bani pentru activitate, când colectivul feroviar și-a răsuflecat mâinecile - încasările lunare au pornit să se apropie de costuri. A devenit posibil să achităm promt salariile curente, motorina și alte resurse indispensabile, serviciile comunale. În iunie am achitat 70% restante pe salariul din decembrie-2020. În iulie am reușit să acoperim un salariu întreg lunar din veniturile operaționale - era o cursă contra cronometru să reușim acest lucru înaintea aniversării a 150 de ani ai CFM. În luna august am pășit deja cu încredere în stabilitatea întreprinderii. Iar acum avem o perspectiva clară și cum să ne lămurim cu datoriile restante, foarte posibil chiar până la sfârșit de an”, mai spune Tofilat.

Actualmente, șeful CFM remarcă buna colaborare cu noua guvernare aflată în „premieră” la acest stadiu și punctează adoptarea unui Cod Feroviar în primă lectură, precum și „abordarea coerentă vis-a-vis de politicile ramurale”.

„Între timp au trecut alegerile, și a fost numit un nou Guvern. Nici în cele mai exaltate vise nu-mi imaginam că spre sfârșit de septembrie Parlamentul va adopta Codul Feroviar în prima lectură, iar relansarea proiectului de reabilitare a coridorului Tighina-Basarabeasca-Giurgiulești va fi la semnătură la Președintă. Probabil în premieră pentru Moldova puterea și CFM au o abordare coerentă vis-a-vis de politicile ramurale, pentru ce am o recunoștință deosebită d-lui ministru Andrei Spînu. Iar asigurarea d-nei Sandu că vom construi căi ferate, de la aceeași tribună de la care ”pământeanul” meu Joe Biden a lăudat Moldova cu o zi înainte - e o încurajare deosebită pentru sectorul feroviar”, a mai adăugat el.

Totuși, principalul obiectiv pe care îl are este modernizarea ramurii și a întreprinderii, care poate fi posibilă datorită „Planului de modernizare a întreprinderii”, elaborat în aceste peste 100 de zile.

„Principala mea prioritate rămâne modernizarea ramurii și a întreprinderii, un obiectiv pe care-l urmăresc de 10 ani - ca șef de audit intern, ca student la școala #1 de politici publice din SUA, ca secretar de stat la transporturi ori consilier PM pe politici de transport. În aceste 117 zile, am elaborat planul de modernizare a întreprinderii, l-am consultat cu colegii din instituțiile financiare internaționale, cu principalii clienți, cu mai alți experți. Planul presupune reabilitarea totală a infrastructurii feroviare, achiziția a 5000 de vagoane marfare, creșterea solidă a volumelor transportate și a salariilor. Iar acum pregătim un business plan care să argumenteze cu cifre această viziune și să fundamenteze finanțarea investițiilor. În 5-6 ani CFM va deveni o întreprindere modernă și performantă, atractivă pentru tineri - de nerecunoscut. E important ca cei de care depinde acest succes - feroviarii, guvernul, parlamentul - să fim încrezători în forțele noastre și să privim împreună înainte. Pentru că viitorul ramurii feroviare e mai fascinant ca niciodată”, a conchis Tofilat.



Restructurarea sectorului feroviar, excluderea monopolului, liberalizarea serviciilor de transport feroviar, crearea unui climat investițional echitabil în ramură sunt câteva dintre prevederile noului Cod al transportului feroviar. Documentul a fost avizat, la 25 august, de Cabinetul de miniștri și își propune racordarea legislației în domeniu cu obiectivele Acordului de Asociere cu UE.

Proiectul se referă și la instituirea Autorității Feroviare ca organ de control și monitorizare a sectorului. Instituția va implementa și realiza politicile în domeniul transportului feroviar și va garanta siguranța feroviară.

Codul mai prevede că statul va avea dreptul să examineze posibilitatea compensării unor cheltuieli și investiții efectuate de operatorii de transport feroviar de pasageri, prin subvenționarea acestora.

De asemenea, prin intermediul proiectului propus, vor fi stabilite mecanisme mai riguroase de protecție a drepturilor pasagerilor, astfel asigurând calitatea serviciilor de transport.

Alina
publicat de:
„Adevăratele modele de stil: înjurătura, telegrama şi epitaful.” (Emil Cioran). Noi tot suntem stilați, într-o manieră pur civilizată, asfel ne poți citi și pe Telegram, unde instant publicăm articole exclusive, știri și informatii de ultimă oră.
 

Discuțiile Replica Media