Furnizorul de energie electrică argumentează că decizia de a deconecta de la curent electric mai multe locuri de consum a instituției este pentru a nu admite creșterea în continuare a datoriilor.
„Furnizorul de energie a propus elaborarea unor grafice de deconectare în evantai, astfel încât volumul total de energie electrică consumată să corespundă posibilităților de plată a SA „Apă-Canal Chișinău””, se arată în comunicat, menționând că a tratat cu respect și înțelegere rezonabilă situația financiară dificilă a SA „Apă-Canal Chișinău” și „până la ajustarea prețurilor pentru serviciul de alimentare cu apă și canalizare nu a apelat la toate mecanismele legale pentru apărarea drepturilor sale în calitate de furnizor față de care SA „Apă-Canal Chișinău” are datorii, situație care nu mai poate fi acceptată în continuare.”
„În pofida multiplelor notificări expediate către S.A. „Apă-Canal Chișinău”, unele instituții de stat de profil și administrația publică locală cu privire la necesitatea stabilirii unor soluții constructive de stingere a datoriei acumulate pentru energia electrică consumată și depășirea situației respective, cu regret, până la moment starea de lucruri nu s-a schimbat. SA „Apă-Canal Chișinău” nu a realizat acțiuni concrete îndreptate spre soluționarea situației create și nu a propus un mecanism fiabil în acest sens, datoria furnizorului de apă continuând să crească cu fiecare zi”, mai spun reprezentanții Premier Energy.
Furnizorul de energie electrică precizează că sumele propuse de SA „Apă-Canal Chișinău pentru achitarea în tranșe lunare sunt insuficiente, nu duc la micșorarea reală a datoriei și nici măcar nu acoperă consumul curent, ceea ce agravează situația deficitului de lichidități a furnizorului de energie.
„Prin urmare, riscul de a nu-și onora propriile obligații față de SA „Energocom” și alte întreprinderi din sistemul energetic care prestează servicii pentru ÎCS „Premier Energy” SRL este din ce în ce mai accentuat. Prestând un serviciu public ÎCS „Premier Energy” SRL este responsabilă, în calitate de centru al fluxurilor financiare din sectorul energetic, de sustenabilitatea acestora în raport cu companiile din domeniu, care alcătuiesc lanțul de aprovizionare cu energie electrică. Astfel, în circumstanțele date și luând în considerație faptul că furnizorul nu poate fi obligat să continue furnizarea energiei electrice persoanei fizice sau persoanei juridice care nu își onorează obligațiile de plată prevăzute în contract sau care nu respectă condițiile aprobate de prestare a acestor servicii, ÎCS „Premier Energy” SRL este nevoită să recurgă la dreptul său legal de a deconecta instalațiile de utilizare a energiei electrice începând cu data de 26 ianuarie 2023, printre care vor fi incluse locurile de consum în care își are sediul administrativ SA „Apă-Canal Chișinău””, se mai arată în comunicatul instituției.
Totodată, pentru încasarea silită a datoriei acumulată la plata pentru energia electrică consumată, ÎCS „Premier Energy” SRL anunță că își rezervă dreptul de a se adresa în instanța de judecată cu solicitarea recuperării datoriei și a oricăror costuri și plați/daune adiționale în legătură cu întârzierea executării obligațiilor de plată.
„ÎCS „Premier Energy” SRL speră ca furnizorul de apă să caute de urgență soluțiile optime pentru prevenirea eventualelor consecințe negative legate de sistarea furnizării energiei electrice și depășirea acestei situații dificile pentru ambele părți”, se mai arată în comunicat.
De cealaltă parte, primarul general al capitalei, Ion Ceban, a venit cu o reacție la decizia emisă de Premier Energy și spune că, de fapt, suma datoriei acumulate de 78 de milioane de lei pentru energia electrică pentru două luni, întreprinderea „Apă Canal” nu poate să o stingă deoarece „nu are acești bani în cont”, dar „achită eșalonat după posibilitate.”
Potrivit edilului capitalei, ajustările la tariful la apă și canalizare făcute de ANRE recent au fost întârziate și sunt insuficiente, iar guvernarea își dorește „ca această întreprindere să ajungă pe mâini private ca multe alte instituții pe care le-au falimentat.”
Primarul municipiului Chișinău, Ion Ceban, a venit cu o reacție după ce Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a ajustat tarifele pentru consumatorii S.A. „Apă-Canal Chișinău” pentru anul 2023, arătându-se nemulțumit, menționând că decizia „nu soluționează problema existentă și este una păguboasă pentru întreprindere”.
Fracțiunea Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) din cadrul Consiliului Municipal Chișinău (CMC) a depus, la 30 noiembrie, un denunț la Procuratura Generală (PG) cu privire la majorarea „ilegală și nejustificată” a tarifului de 24 de lei la apă și canalizare.
La 25 noiembrie, consilierii municipali din partea Partidului Socialiștilor (PSRM), Partidului Social Democrat European (PSDE), Partidului Comuniștilor (PCRM), dar și câțiva consilieri neafiliați au votat pentru majorarea tarifului la apă și canalizare la 24 de lei.
Proiectul de decizie a fost votat ca bază, dar și în variantă finală de 26 de consilieri: PSRM - 20; PUN- 1, PSDE- 1, PCRM -1, consilierii neafiliați - Aliona Mandatii , Ala Tîșcul și Valentin Cebotari.
