Reprezentanții APOTA au venit cu unele recomandări redacționale la proiectul de modificare a legii, precum și extinderea posibilității importului pentru consum propriu în favoarea transportatorilor.
„Recent am asistat la un teatru când companiile petroliere împreună cu ANRE au încercat să convingă populația că în țară s-a creat deficit de produse petroliere din cauza prevederilor legii votate de Parlament (proiectul lui Alexandru Oleinic). Deficitul are un caracter artificial, iar motivarea venită de la companiile petroliere si ANRE este îndreptată împotriva mecanismelor de stabilire a prețurilor și lobby-ul liberalizării prețurilor pentru a permite funcționarea în continuare a cartelului”, se arată în demersul semnat de președintele asociației, Oleg Alexa.
În continuare, reprezentantul transportatorilor spune că liberalizarea pieței angro a produselor petroliere este „prematură” și este „în interesul celor care au participat la înțelegeri de cartel” și va asigura în continuare să funcționeze în cartel, având un instrument nou ce le va permite eliminarea micilor jucători pe piața cu amănuntul.
Prin urmare, APOTA propune ca marja comercială specială să fie înlocuită cu adaos comercial, iar dreptul de import al motorinei pentru consum propriu în baza autorizației de import să fie extins și asupra companiilor de transport.
Totodată, în demers se menționează că transportatorii sunt de acord cu prevederile proiectului în partea ce stipulează că prețurile cu amănuntul la benzina 95 și motorină se stabilesc de ANRE în baza unei formule prevăzute de lege.
Parlamentul a votat în ședința extraordinară din 13 august, în prima lectură, proiectul ce are drept scop înlăturarea carențelor existente în legislația în vigoare care generează situații de risc. Totodată, în proiect este păstrat conceptul de bază al politicii de formare a prețurilor la produsele petroliere prin plafonarea acestora, însă doar în partea ce vizează comercializarea cu amănuntul a produselor petroliere principale.
