DOC/ Subvenționare din bugetul municipal sau din banii Guvernului? Ce propuneri au socialiștii din CMC și primarul Ion Ceban pentru a păstra tariful de 2 lei la transportul municipal

13 mai 2022, 11:07 Auto 68
Troleibuz Chișinău.  Sursa: Replica Media

Primarul general al municipiului Chișinău, Ion Ceban, și consilierii socialiști din Consiliul Municipal Chișinău (CMC) au expus condițiile în care tariful pentru transportul municipal ar putea să rămână 2 lei. În primul caz s-a invocat suma de 350 de milioane de lei pe care Guvernul ar trebui să o ramburseze Primăriei Chișinău, bani cu care municipalitatea ar putea să subvenționeze Regia Transport Eelectric din Chișinău (RTEC) și Parcul Urban de Autobuze (PUA), suplimentar la 700 de milioane oferite anual insituțiilor municipale, iar în cel de-al doilea caz, s-a propus subvenționarea „în acest an din bugetul municipal a pierderilor care sunt în domeniul public municipal.”

Mai exact, propunerea privind subvenționarea pierderilor RTEC și PUA din partea Guvernului a venit din partea edilului capitalei, care a trimis un demers prin care solicită Guvernului și Parlamentulului „acordarea a 350 de milioane de lei anual, cu indexarea la rata inflației, pentru a menține serviciile de transport public municipal la tarifele stabilite la moment.”

Ceban a motivat solicitarea a 350 de milioane de lei pentru pierderile suferite de municipalitate de pe urma COVID-19, dar și a scupirilor la resursele energetice și serviciile conexe.


Consilierul PSRM a susținut și el că inițial trebuie cerut ajutorul puterii centrale pentru compensarea pierderilor municipalității.

„Mai întâi să cerem categoric suport din partea puterii centrale: Guvern, Parlament și Președinție pentru compensarea pierderilor la transport, energie și alte servicii de ordin public și doar apoi să revenim la examinarea acestor subiecte pe ordinea de zi”, a declarat Dinari Cojocaru.

Totuși, consilierul socialist a solicitat ca în acest an, pierderile care sunt în domeniul public municipal să fie subvenționate din bugetul municipal cu scopul de a nu admite creșterea tarifelor la transportul public municipal și costurilor la gesionarea deșeurilor din municipiul Chișinău.

„Poate vom repara mai puține străzi, vom face mai puține trotuare, dar cel puțin, nu vom admite să le fie aplicată o nouă lovitură cetățenilor prin creșterea de prețuri și tarife”, a precizat Cojocaru.

Executivul Primăriei Chișinău urma să propună în ședința de joi, 12 mai, reintroducerea pe ordinea de zi a subiectului cu privire la ajustarea tarifulului la transportul public municipal în cadrul unei noi ședințe a Consiliului Municipal Chișinău (CMC) și cel cu privire la majorarea tarifelor la gestionarea deșeurilor în municipiul Chișinău.

Amintim că la 21 aprilie, Executivul Primăriei Chișinău, Ion Ceban, a retras de pe ordinea de zi a Consiliului Municipal Chișinău mai multe subiecte importante ce țin de majorarea tarifelor la gestionarea deșeurilor în municipiul Chișinău și a tarifului la transportul public municipal, precum și cel de acordare a unei donații de 200.000 de euro din partea Primăriei Sectorului 2 București pentru renovarea Centrului Municipal de Tineret de pe bulevardul Dacia.

La 18 aprilie, primarul municipiului Chișinău susținea că pierderile cumulative suferite de Parcul Urban de Autobuze (PUA) și Regia Transport Electric (RTC) în primele trei luni ale anului 2022 sunt de aproximativ 46 de milioane de lei și a acuzat consilierii Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) că vin intenționat cu amendamente la proiectul cu privire la majorarea tarifului la transportul municipal și i-a atenționat să nu blocheze transportul public în Chișinău și să nu falimenteze intenționat aceste două întreprinderi municipale responsabile de transportul din Chișinău și suburbii.

Reacția lui Ion Ceban a venit după ce a fost propusă noua metodologie de majorare a tarifului la transportul public de la 2 lei la 6 lei, pe care PAS l-a considerat „nejustificat de înalt”, consilierii menționând că „o ajustare a tarifului poate avea loc doar dacă vor fi înlăturate toate riscurile de fraudă și hoție din cadrul celor două întreprinderi municipale.”

Potrivit PAS, fracțiunea pe care o reprezintă din CMC, timp de doi ani îi cere primarului să facă audit financiar și funcțional la RTEC și PUA.

„Există o decizie elaborată de fracțiunea PAS în anul 2020, care prevedea o serie de acțiuni pentru reînnoirea parcului rulant al sistemului de transport public. Conform deadline-ului, Ion Ceban trebuia să facă auditul financiar și funcțional la PUA și RTEC încă acum un an, pe 31 martie 2021. Acest lucru nu a fost făcut, iar acum se plânge că ajunge în faliment. Dacă Ion Ceban mai puțin ar fi furat, acum RTEC și PUA nu erau să ajungă în prag de faliment, iar majorarea cu 300% a prețului pentru călătoriile cu transportul public nu era să fie necesară”, subliniază PAS.

Fracțiunea PAS din CMC reiterează că „dacă se dorește o majorare a prețului este nevoie îmbunătățirea calității transportului public.”

„Benzi dedicate încă nu au fost amenajate, troleibuzele și autobuzele nu respectă orarul din cauza că stau în ambuteiaje, sistemul de GPS nu funcționează, tichetarea electronică nu funcționează, cu toții am văzut cum sărmanii taxatori merg cu aparatele de casă aninate la gât prin troleibuzele arhipline, audit nu a fost făcut și nici concurs de angajare pentru funcțiile de directori la RTEC și PUA nu a fost organizat”, a precizat fracțiunea PAS din CMC.

Fracțiunea PAS din CMC reamintește că a condiționat ajustarea prețurilor printr-o serie de amendamente:

  • prezentarea în ședința CMC a rezultatelor auditului financiare și funcțional al Î.M. Regia Transport Electric Chișinău și Parcul Urban de Autobuze, precum și auditul costurilor efectuate de companii independente;
  • implementarea sistemului GPS;
  • dezvoltarea rețelei de benzi dedicate;
  • implementarea tichetării electronice;
  • contracte de muncă cu administratorii ÎM RTEC și PUA în condițiile și cu respectarea prevederilor Legii 246/2017 cu privire la întreprinderea de stat și întreprinderea municipală.
Alina
publicat de:
Vorbim pe față, nu? Ne pasă de fața ta, în măsura în care nu dorim să-ți pice (fața, decât de la chestii pozitive). Și așa cum prea multă față nu strică, atunci când vorbim de Facebook, te invităm să ne urmărești și pe pagina noastră de Facebook, pentru a rămâne cu fața curată, știi?
 

Discuțiile Replica Media