Prețurile la uleiul de floarea soarelui au luat-o razna. Slusari a cerut Consiliului Concurenței să investigheze modul în care cel mai mare producător din țară de produse oleaginoase a influențat scumpirile

10 mai 2022, 18:47 Societate 223
Ulei de floarea soarelui.  Sursa: mold-street

Fostul deputat și vicepreședinte al Parlamentului, Alexandr Slusari, a cerut Consiliului Concurenței să demareze o anchetă privind scumpirile semnificative la uleiul de floarea soarelui, care s-a scumpit în ultimele zile cu circa 10 lei per litru. Fostul parlamentar acuză compania Trans-Oil, cel mai mare producător de ulei și produse oleaginoase din țară, că prețul de vânzare a crescut în ciuda faptului că întreprinderea a început să importe materie primă din Ucraina, profitând de situația dificilă cu exportul produselor agricole de acolo, la prețuri mult mai mici decât pe piața internă. Consiliul Concurenței a reacționat la sesizarea publică a lui Alexandr Slusari și a anunțat că investighează majorarea prețului și că deja a solicitat documentele și informațiile relevante de la producătorul de ulei de floarea-soarelui.

Într-o postare pe pagina sa de Facebook, politicianul a cerut Consiliului Concurenței demararea anchetei pe faptul scumpirii „vertiginoase” a prețurilor la ulei vegetal.

El a acuzat compania Trans-OIL că după declanșarea ostilităților în Ucraina, a început să importe floarea soarelui și alte cereale la prețuri mult mai mici decât cele de pe piața internă și că, în acest fel, a provocat o stagnare a producătorilor autohtoni.

„Vă amintiți cum câteva luni în urmă o companie, controlată din offshore de un personaj cu dublă identitate, a promis public că prețurile la ulei rămân stabile până la sezonul nou? Ce s-a schimbat de atunci în interiorul țării? Vă rog, nu ascultați aceste povești despre războiul și tendințele mondiale. Compania Trans Oil, la sesizarea mea, încă în 2013 este recunoscută de Consiliul Concurenței că deține cu firmele afiliate poziții dominante pe piața produselor oleaginoase și uleiului vegetal. Totodată, vă informez că după declanșarea războiului în Ucraina, aceasta entitatea a început să importe din țara vecină floarea soarelui, grâu, porumb, soia la prețuri mai mici, decât cele existente pe piața internă. Cu alte cuvinte, Trans Oil a profitat de situația foarte dificilă cu exportul produselor agricole din Ucraina și a început să cumpere producția de acolo cu prețuri reduse.

Drept urmare, prețurile la floarea soarelui s-au prăbușit în 3 luni de la 18 lei la aproape 12 lei per kg, prețul cu care acum se importă producția respectivă din Ucraina. Apropo, piața internă practic este în stagnare și producătorii agricoli autohtoni la moment cu mare greu își vând cereale și producția oleaginoasă.

„În scurt timp, compania Trans Oil, sub paravanul ajutorului Ucrainei, a micșorat prețul de achiziționare a materiei prime, a majorat semnificativ venitul de la exportul floarei soarelui și porumbului, întrucât prețurile internaționale au explodat în ultimele două luni pe fundalul războiului. A lăsat mulți agricultori din Moldova cu producția la elevatoarele și fără posibilitatea comercializării acesteia. Iar acum, compania, care este proprietar la toate trei uzine de producere a uleiului vegetal, a hotărât să ridice brusc, cu 12 lei per litru sau cu 30 %, prețul la acest produs social”, a scris Slusari.

Fostul deputat al Platformei DA a menționat că povara a căzut pe consumătorii săraci, iar profiturile sunt doar pentru un grup îngust de oameni, „care controlează totalmente piața cerealelor și oleaginoaselor și exportul acestora”.

În răspuns, Consiliul Concurenței a informat că în prezent se desfășoară o investigație de cunoaștere a pieței comercializării și procesării culturilor cerealiere și oleaginoase.

„Investigația menționată este continuă, iar informațiile relevante cu privire la funcționarea piețelor cercetate sunt actualizate periodic. În cadrul acestei investigații, s-au constatat scumpirile semnificative ale prețurilor de comercializare cu amănuntul la uleiul de floarea soarelui la începutul lunii mai 2022. În scopul elucidării aspectelor ce țin de aceste majorări, Consiliul Concurenţei a solicitat documentele și informațiile relevante de la producătorul de ulei de floarea-soarelui”, se arată în comunicatul Consiliului.

Consiliul urmează să stabilească dacă în acest caz este sau nu vorba despre încălcarea legislației în domeniul concurenței.

Totodată, instituția precizează că deținerea unei poziții dominante pe piață nu se incriminează în sine de Legea concurenței nr. 183/2012. În sensul Legii concurenței, se sancționează nu deținerea unei poziții dominante, ci abuzul de astfel de poziție. Respectiv, dacă vor fi constatate acțiunile prevăzute în art. 11 din Legea concurenței (de ex.: practicarea unor preţuri excesive de către întreprinderea care ocupă poziția dominantă pe piață), Consiliul Concurenței va putea proceda în privința sancționării unor eventuale încălcări.

Vom reveni pe parcurs cu poziția companiei Trans-OIL la acest subiect.

Potrivit portalului Mold-street, la finele săptămânii trecute uleiul vegetal s-a scumpit cu circa 25% și a ajuns să coste în cele mai importante rețele de magazine din Chișinău și țară circa 50 de lei pentru un litru.

Uleiul ambalat în sticle de plastic de 955 ml costă între 48 și 50 de lei, comparativ cu prețul anterior de 36-39 de lei. Adică avem o scumpire cu circa 12 lei, sau cu aproximativ 25%. În unele mici magazine mai poate fi găsit ulei la un preț de până la 40 de lei litrul, dar stocurile se vor epuiza rapid.

Comercianții dau vina pentru scumpirea actuală a uleiului vegetal pe distribuitori și pe producători, care au majorat foarte brusc prețul.

Mold-street menționează că grupul Trans-Oil (controlat de Vaja Jhashi), deține o cotă de circa 90% din producție și de peste 95% din exporturi (cel puțin în ultimii trei ani), la nivel național.

Anastasia
publicat de:
Vorbim pe față, nu? Ne pasă de fața ta, în măsura în care nu dorim să-ți pice (fața, decât de la chestii pozitive). Și așa cum prea multă față nu strică, atunci când vorbim de Facebook, te invităm să ne urmărești și pe pagina noastră de Facebook, pentru a rămâne cu fața curată, știi?
 

Discuțiile Replica Media