Potrivit MIDR, în urma mai multor întâlniri între viceprim-ministrul, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu,secretarul de stat pe domeniul transportului, Mircea Păscăluță și reprezentanții unor asociații din domeniul transportului rutier raional și interraional, transportatorii au prezentat solicitări de a dubla, chiar și a tripla, tariful aplicabil pentru călătoriile de pasageri - de la 1,37 lei/km la 1,85 lei/km.
„Spre exemplu, dacă la moment tariful Chișinău - Bălți este 80 MDL, ei doresc să fie 185. Un alt exemplu, Chișinău – Drochia, acum este 109 MDL, solicitarea este să fie 245 MDL. Aceste solicitări nu sunt justificate. Precizăm că, la momentul actual, tariful de bază este de 60 de bani/km/pasager, pentru autovehiculele de categorie de confort clasa II și 70 de bani/km/pasager, pentru autovehiculele de categoria de confort clasa I. Acest preț a fost stabilit la sfârșitul anului 2019, devenind aplicabil începând cu 2020. Din 2020, toți transportatorii au avut dreptul de a aplica un tarif de 70 de bani.
Majorarea tarifului din 2019 (cu 14 bani - clasa II sau 30 % și 22 bani - clasa I sau 45 %) a avut drept scop motivarea transportatorilor de a investi în parcul auto și de a asigura un nivel de siguranță și confort adecvat transportului de pasageri. În acest scop a fost instituită, inclusiv obligativitatea de a trece procedura de clasificare de confort. În anul 2020, atunci când a început procedura de clasificare, din 2600 autovehicule, 2074 au trecut procesul de clasificare, dintre care clasa I - 119 autovehicule, iar clasa II - 1941 vehicule”, precizează MIDR.
Potrivit MIDR, în anul 2021, doar 37 de unități corespund clasei I de confort. Totodată, este remarcat faptul că doar 30 % din numărul total de unități eligibile au trecut clasificarea, restul de 70% din autovehicule nici nu au fost prezente pentru clasificare, cu toate că această procedură este una obligatorie.
Ministerul menționează că aproape 80% din autobuzele antrenate în transportul de pasageri au o vârstă de peste 16 ani, doar 3,2% din autovehicule antrenate în transportul de pasageri au o vârstă de până la 10 ani, iar 45% din autovehicule, aproape jumătate din tot transportul de pasageri, au o vârstă de peste 20 de ani.
Totodată, este menționat că ministerul are în vedere o serie de acțiuni pentru dezvoltarea infrastructurii de transport rutier conform standardelor UE. Mai exact, în comun cu reprezentanții transportatorilor, se lucrează la îmbunătățirea Codului transporturilor rutiere, în care urmează să fie reglementat clar modul de activitate al unor categorii de transportatori, inclusiv prin prevederi cu privire la înregistrarea obligatorie în Republica Moldova a tuturor prestatorilor de servicii de taxi.
„Ministerul lucrează la elaborarea unor noi politici tarifare ce vor avea menirea de a asigura eficientizarea serviciilor regulate de transport persoane și combaterea traficului ilicit de pasageri, inclusiv reglementarea clară a tarifelor aplicate serviciilor de autogară”, menționează MIDR.
„Ca ministru responsabil de domeniul transporturilor, una dintre principalele mele preocupări este ca oamenii să beneficieze de servicii de transport sigur, comod și accesibil, iar prețul achitat pentru serviciile de transport să fie unul corect și care corespunde realităților actuale. Din discuția despre tarife nu putem ignora nevoia ca transportatorii să investească mult mai serios în modernizarea autovehiculelor, așa cum prevede legea. Respect dreptul transportatorilor de a protesta și îi asigur, ca și până acum, că rămân deschis la dialog pentru a găsi o soluție în interesul tuturor în ceea ce privește tarifele”, este mesajul lui Spînu pentru transportatori.
Mai multe unități de transport au fost aduse joi, 25 noiembrie, în Piața Marii Adunări Naționale. Transportatorii se declară nemulțumiți de actualele tarife care sunt prea mici și față de taxa pe care gările auto o încasează și spun că vor scumpi prețul la călătorii.
Protestul survine în urma unor întâlniri cu reprezentanții instituției, la care transportatorii s-au arătat nemulțumiți de faptul că gările auto incasează nejustificat 10% din incasările obținute de la pasageri, însă MIDR așa și nu a intervenit pentru lichidarea schemei în spatele căreia ar sta gruparea Șor-Andronachi-Vîlcu, potrivit APOTA.

publicat de: